Εάν σκοπεύετε να αναπτύξετε την επιχείρηση σας μέσω διαδικτύου, να ξεκινήσετε μία καινούργια, η να βελτιώσετε τις υποδομές του ήδη υπάρχον ηλεκτρονικού καταστήματός σας, θα πρέπει να γνωρίζεται πως να φτιάξετε ένα σωστό επιχειρηματικό πλάνο ηλεκτρονικού εμπορίου.
Πολλοί managers κάνουν ανούσια περίπλοκη αυτή την διαδικασία. Όταν γίνει σωστά, η δημιουργία ενός επιχειρηματικού πλάνου δεν χρειάζεται να είναι κάτι δύσκολο. Σε αυτόν τον οδηγό θα δούμε βήμα βήμα όλα όσα πρέπει να γνωρίζετε για να δημιουργήσετε ένα κορυφαίο business plan ηλεκτρονικού εμπορίου.
Έχετε σκεφτεί ποτέ κάτι που θέλατε να πετύχετε στην επιχείρησή σας; Συνήθως θα κάνατε μερικές σημειώσεις που θα αναλύατε τις στρατηγικές, τα κόστη και τις μεθόδους βήμα βήμα για να πετύχετε τους στόχους σας.
Εάν το έχετε κάνει αυτό, τότε έχετε ήδη δημιουργήσει ένα βασικό επιχειρηματικό πλάνο. Ένα πλάνο ηλεκτρονικού εμπορίου στοχεύει πως θα λειτουργεί η επιχείρησή σας ηλεκτρονικά, σε ποιους απευθύνεται, πηγές χρηματοδότησης, και στρατηγικές επιτυχίας.
Η δημιουργία ενός σωστού επιχειρηματικού πλάνου είναι πολύ σημαντική. Απαιτεί έρευνα, γνώση και κατανόηση της αγοράς, ανάλυση προϋπολογισμού και άλλα.
Το κλειδί της επιτυχίας στο γράψιμο ενός πετυχημένου πλάνου είναι να είναι ξεκάθαρο και σαφές, ώστε να μην υπάρχει αμφισβήτηση ποιο είναι το επόμενο βήμα. Καθώς εμβαθύνετε στην απαιτητική διαδικασία να αναπτύξετε μία επιχείρηση ηλεκτρονικού εμπορίου, μην αφήνετε τίποτα στην τύχη.
Όταν κολλάτε ή δυσκολεύεστε να οραματιστείτε το επόμενο βήμα, το επιχειρηματικό σας πλάνο θα σας δείξει με σαφήνεια όλα όσα χρειάζεται να κάνετε, πότε να τα κάνετε και πόσο θα σας κοστίσει.
Εάν πάλι ψάχνετε χρηματοδότηση, πολύ δύσκολα ένας επενδυτής θα βάλει το χέρι στην τσέπη του εάν δεν μπορεί να διακρίνει την οργάνωση και το όραμα. Ένα σωστό επιχειρηματικό πλάνο θα δείξει στους επενδυτές ότι γνωρίζετε τι κάνετε, και έχετε ξεκάθαρες στρατηγικές για να κατακτήσετε τους στόχους σας.
Ο τρόπος που οι επιχειρήσεις ηλεκτρονικού εμπορίου προσεγγίζουν τους πελάτες τους είναι πολύ διαφορετικός. Σε ένα φυσικό κατάστημα η τοποθεσία της επιχείρησης από μόνη της είναι ικανή να προσελκύσει έναν μεγάλο αριθμό πελατών.
Οι επιχειρήσεις ηλεκτρονικού εμπορίου, από την άλλη, μπορούν εύκολα να θαφτούν στις σελίδες αναζήτησης, κάνοντας τες ουσιαστικά αόρατες στα μάτια των ‘περαστικών’ πιθανών πελατών σας. Από την άλλη, τα φυσικά καταστήματα πρέπει να λάβουν υπόψιν τους πολλούς περιορισμούς, τοπικούς νόμους, κανονισμούς, ωράρια, κανόνες πολεοδομίας και άλλα που ευτυχώς το ηλεκτρονικό σας κατάστημα δεν υπάγεται. Πρέπει να λάβετε αυτού του είδους τις λεπτομέρειες υπόψιν όταν δημιουργείτε το πλάνο σας.
Η κατανόηση της δημιουργίας ενός επιχειρηματικού πλάνου δεν έχει καμία αξία αν δεν μπορείτε να δείτε την αξία που θα προσφέρει στην επιχείρηση σας η κατάρτιση ενός σωστού πλάνου. Κάθε επιχείρηση ηλεκτρονικόυ εμπορίου πρέπει να έχει γερά θεμέλια ξεκινώντας με ένα καλό επιχειρηματικό πλάνο.
Εσείς είστε ο οδηγός της επιχείρησης, αλλά θα καταλήξετε να κάνετε κύκλους και να σπαταλάτε χρόνο και χρήμα εάν δεν γνωρίζετε που πηγαίνετε. Η Ύπαρξη ενός ξεκάθαρου πλάνου, μπορεί να σας καθοδηγήσει βήμα βήμα στην έναρξη και ανάπτυξη της επιχειρησής. Σκεφτείτε το πλάνο σαν ένα GPS. Εάν χαθείτε λίγο στην πορεία, μπορείτε πάντα να το συμβουλευτείτε για να επανέλθετε στην σωστή πορεία.
Αυτή η διαδικασία είναι πολύ πιο εύκολη από ότι φαντάζει. Μπορεί αρχικά να φαίνεται δύσβατο βουνό, όμως μόλις αρχίσετε να “σκαρφαλώνετε” και να μυρίζετε τον καθαρό αέρα, θα ανακαλύψετε πως μάλλον έχετε πολλές καταπληκτικές ιδέες. Εάν είναι η πρώτη σας απόπειρα ίσως κάποια έτοιμα πρότυπα (business plan templates) και οδηγοί “how-to” να σας βοηθήσουν.
Το να γνωρίζετε σε ποιους απευθύνεστε είναι ίσως το κορυφαίο προσόν μιας ηλεκτρονικής επιχείρησης. Εάν προσπαθήσετε να απευθυνθείτε σε όλους, μάλλον θα καταλήξετε να μην απευθύνεστε σε κανέναν. Ένα μεγάλο μέρος του επιχειρηματικού σας πλάνου είναι να δημιουργήσετε το προφίλ των πελατών σας με όσο μεγαλύτερη σαφήνεια γίνεται.
Είτε ψάχνετε για χρηματοδότηση, είτε για επαγγελματική συνεργασία, θα χρειαστείτε ένα επιχειρηματικό πλάνο. Η ύπαρξη μιας ξεκάθαρης στρατηγικής δείχνει στους επενδυτές ότι έχετε αυτοπεποίθηση σε αυτό που κάνετε, κατανοείτε την αγορά και πως τα χρήματα τους δεν θα πάνε χαμένα.
Υπάρχει καλύτερος τρόπος να κοιτάτε πίσω και να βλέπετε την υλοποίηση όλων όσων ονειρευτήκατε; Μπορείτε να χαρτογραφήσετε τις κινήσεις σας για τα επόμενα χρόνια και να παρακολουθείτε την υλοποίηση τους.
Εάν αναρωτιέστε τι πρέπει να περιλαμβάνει ένα επιχειρηματικό πλάνο, μπορεί να μοιάζει λίγο διαφορετικό από ότι αρχικά υπολογίζατε. Οι ημέρες που τα επιχειρηματικά πλάνα ήταν πολυσέλιδα & ογκώδη ανήκουν στο παρελθόν. Πλέον δεν χρειάζεστε υπερβολικά περίπλοκα πλάνα για να βρείτε επενδυτές και να πουλήσετε τα προιόντα σας. Ζούμε στην εποχή της λιτότητας, της ευθήτητας και της αποδοτικότητας. Το πλάνο σας καλό είναι να περιλαμβάνει μία μονοσέλιδη παρουσίαση / επισκόπηση της επιχείρησής σας. Προσπαθήστε να ορίσετε την αγορά σας, τον ανταγωνισμό και τους συνέταιρους, να εντοπίσετε ποιο κενό στην αγορά καλύπτετε και μερικές πληροφορίες για την κουλτούρα της επιχειρησής σας.
Σκεφτείτε την περίληψη ως μία σύνοψη των στόχων της επιχειρησής σας. Εάν έπρεπε να περιγράψετε την επιχείρησης σας σε κάποιον όσο καλύτερα μπορούσατε με ένα κείμενο μισής σελίδας, τι θα γράφατε;
πολύ πιθανόν να περιείχε τα παρακάτω:
Περιγραφή των προϊόντων ή υπηρεσιών που πουλάτε
Παρότι δεν εμβαθύνετε σε κάποιον συγκεκριμένο τομέα εδώ, είναι μακράν το πιο σημαντικό κομμάτι του επιχειρηματικού πλάνου, καθώς πρόκειται για την αντίληψη σας, και αντανακλά την εικόνα της επιχείρησης στο κοινό.
Ποιος είσαι, ποια είναι η εμπειρία σου, και γιατί να έχεις το δικαίωμα να πουλάς προϊόντα σε ανθρώπους;
Η περιγραφή της επιχείρησης αφορά πολύ λιγότερο το πως θα θέλατε να είναι, και πολύ περισσότερο το πως είστε εσείς. Πουλάτε τον εαυτό σας, την εμπειρία σας και την ικανότητα σας εδώ.
Ένα καλό παράδειγμα εδώ είναι:
“Η WeMedia παρέχει υπηρεσίες υψηλής ποιότητας για web hosting, web design, κατασκευή και διαχείριση eshop, υπηρεσίες SEO, AdWords, Βελτίωση ηλεκτρονικών υποδομών και πακέτα ολοκληρωμένης διαχείρισης Marketing.
Ο εμπνευστής και ιδρυτής της εταιρείας G. Spanidis, έχει πάνω από 15 χρόνια εμπειρία στον κλάδο, δοκιμάζοντας διάφορες εργασιακές συνθήκες από μισθωτός ως freelancer, ωσότου καταλήξει στην ίδρυση της WeMedia.gr για να τον βοηθήσει να φτάσει τις υπηρεσίες που προσφέρει στο κορυφαίο επίπεδο”.
Σε αυτή την περιγραφή καλύψαμε τι πουλάμε, και παρουσιάσαμε και τα “πιστοποιητικά” του ιδιοκτήτη, κάτι που θα εμπνεύσει εμπιστοσύνη σε πιθανούς επενδυτές αλλά και πελάτες.
Έχετε πολύ λίγες ελπίδες να επιβιώσετε σε μία αγορά που δεν κατανοείτε. Η έρευνα και η ανάλυση της αγοράς είναι κρίσιμη, και υπάρχει πολύ μεγάλη διαφορά ανάμεσα σε συμβατικές επιχειρήσεις και τον κλάδο του ηλεκτρονικού εμπορίου.
Όταν κάνετε έρευνα αγοράς για ένα συμβατικό κατάστημα, το κοινό σας είναι σαφώς περιορισμένο, οπότε είναι αρκετά πιο ξεκάθαρα τα πράγματα.
Όταν μιλάμε για ηλεκτρονικό εμπόριο το κοινό σας είναι ολόκληρος ο κόσμος, οπότε θα πρέπει να περιορίσετε και να ορίσετε συγκεκριμένες δημογραφικές ομάδες, ώστε να κατευθύνετε τις κατάλληλες ενέργειες marketing και προώθησης.
Προσπαθήστε να κάνετε τις εξής ερωτήσεις:
Η ύπαρξη ενός επιχειρησιακού πλάνου βοηθάει στο να είναι κερδοφόρα η επιχείρηση σας, τακτοποιώντας τα έξοδα σας. Σε αυτό το κεφάλαιο του πλάνου σας, υπολογίζετε την διαχείριση των πόρων σας, τις ανάγκες σε προσωπικό, προετοιμασία και υλοποίηση των παραγγελιών, την διαχείριση του αποθέματος, την εξυπηρέτηση των πελατών και άλλα. Εδώ μπορείτε να σκιαγραφείστε τις τυπικές δραστηριότητες μίας ημέρας.
Μπορείτε να σκεφτείτε τις ακόλουθες ερωτήσεις:
Προφανώς θα χρειαστείτε ένα πλάνο για το πως θα φτάσει το προϊόν σας στους καταναλωτές. Στο ηλεκτρονικό εμπόριο έχετε αρκετές ενναλακτικές οδούς. Οι επιλογές σας θα καθορίσουν πολλά. Πρέπει να περιγράψετε τι μεθόδους που σκοπεύετε να χρησιμοποιήσετε ώστε οι επενδυτές και συνεργάτες σας να κατανοήσουν το όραμα και την εφικτότητα να το πετύχετε. Μερικές επιλογές που έχετε είναι τα εξής:
Συνιστούμε να χρησιμοποιήσετε έναν συνδιασμό όλων αυτών καθώς όλα έχουν τα πλεονεκτήματα, αλλά και τα μειονεκτήματα τους. Για παράδειγμα το SEO είναι μία σχετικά ανέξοδη διαδικασία, αλλά απαιτεί αρκετό χρόνο ώστε να αποδώσει, και εάν δεν γνωρίζετε οι ίδιοι πως λειτουργεί, θα πρέπει να προσλάβετε κάποιον ειδικό να το κάνει για εσάς. Το PPC μπορεί να έχει μεγάλο κόστος εάν δεν γίνει σωστά, όμως μπορεί και να σας αποδώσει γρήγορα κέρδη καθώς σας βοηθάει να προσπεράσετε πολλούς ανταγωνιστές.
Όποιες στρατηγικές marketing και να χρησιμοποιήσετε, πρέπει να τις αναλύσετε και να εξηγήσετε πως σκοπέυετε να τις χρησιμοποιήσετε.
Με βάση όσα έχουμε συμπεριλάβει στα υπόλοιπα τμήματα του πλάνου, καλούμαστε να υπολογίσουμε τα έσοδα που προσβλέπουμε σε σχέση με τα έξοδα πάγια και μη. Καλό είναι να θυμόμαστε πως τα κέρδη την πρώτη χρονιά, σπάνια θα είναι ικανοποιητικά, αλλά είναι σημαντικό να υπάρχει το περιθώριο να αυξηθούν τα έσοδα στο μέλλον.
Όσο οι επενδυτές βλέπουν την δυνατότητα ανάπτυξης, και αύξησης των κερδών δεν θα ανησυχήσουν πάρα πολύ από το πιθανό έλλειμα του πρώτου χρόνου.
Υπολογίστε τα συνολικά έξοδα της επιχείρησης σας κατά τα πρώτα 2 έτη και προσθέστε τα στο πλάνο σας. Προβάλλετε τα έσοδα που περιμένετε να έχετε κατά το ίδιο διάστημα και προσθέστε και αυτά στο πλάνο σας. Αν έχετε ακολουθήσει σωστά τα βήματα που προτείνουμε εδώ, αυτά τα νούμερα θα πρέπει να διαφαίνονται σχετικά εύκολα ήδη. Θα πρέπει να γνωρίζετε πόσο θα κοστίζει κάθε λειτουργία και τι πάγια έξοδα έχετε κατά την διάρκεια ενός έτους.
Αν παρακολουθήσετε την αγορά και την λειτουργία των ανταγωνιστών σας, θα μπορείτε να υπολογίσετε και τα πιθανά έσοδα κατά τον πρώτο χρόνο λειτουργίας.
Δείξτε τα με τρόπο απλό και με διαφάνεια.
Τώρα που γνωρίζετε πως να δημιουργήσετε ένα επιτυχημένο πλάνο, ποια είναι τα επόμενα βήματα; τι σκοπεύετε να κάνετε με αυτό; Οι περισσότεροι επιχειρηματίες θα το χρησιμοποιήσουν για να βρουν χρηματοδότηση, εταίρους ή ακόμα και υπαλλήλους. Εάν σκέφτεστε να παρουσιάσετε το πλάνο σας σε επενδυτές, καλό είναι να επιλέξετε προσεκτικά, καθώς δεν είναι όλοι οι επενδυτές η σωστή επιλογή για εσάς.
Ακόμα και αν κάποιος προθυμοποιείται να σας δώσει αυτά που ζητάτε, μπορεί εν τέλει η συνεργασία να μην έχει την επιθυμητή κατάληξη.
Αρχικά δείτε την εξειδίκευση του επενδυτή.
Όταν ένας επενδυτής έχει μεγάλη εμπειρία σε κάποιον τομέα, το κάνει ευκολότερο για αυτούς να καταλάβουν την προοπτική της επιχείρησης σας, και μπορούν να δώσουν την κατάλληλη καθοδήγηση για την επιτυχία σας.
Δεύτερον, σκεφτείτε σε ποιο στάδιο βρίσκεστε; υπάρχουν επενδυτές που εξειδικεύονται σε διάφορα επιχειρηματικά στάδια. Κάποιοι επενδύουν ακόμη και σε ιδέες, ενώ κάποιοι δεν δέχονται καν να ακούσουν την παρουσίαση εάν δεν παράγεται ήδη κάποιο έσοδο.
Τρίτον, πόσο πιστεύετε ότι χρειάζεστε στα αλήθεια; τι πιστεύετε πως χρειάζεστε και τι πραγματικά χρειάζεστε είναι δύο διαφορετικά πράγματα.
Τέλος, τι ανάμειξη επιθυμείτε να έχουν οι επενδυτές; κάποιοι επενδυτές σας προσφέρουν χρήμα, αλλά δεν έχουν χρόνο για κάτι παραπάνω, ενώ κάποιοι άλλοι θα ζητάνε συνεχώς δήλωση οικονομικής κατάστασης και θα προσφέρουν καθοδήγηση και βοήθεια.
Πρέπει να καθορίσετε το επίπεδο της ανάμειξης που θέλετε από τους επενδυτές στην επιχείρηση σας.
Τώρα γνωρίζετε πως να συντάξετε ένα επιχειρηματικό πλάνο. Να θυμάστε ότι να συλλέγετε πληροφορίες για τις καταναλωτικές συνήθειες των πελατών σας, και να κατανοείτε τα βασικά του ψηφιακού marketing είναι πολύ σημαντικά, αλλά η υλοποίηση είναι αυτή που μετράει. Χρησιμοποιείστε τα βήματα που περιγράφονται σε αυτό τον οδηγό.
Εάν σαν φαίνεται λίγο τρομακτικό, υπάρχουν πάρα πολλά μέσα για να σας βοηθήσουν. Το επιχειρηματικό σας πλάνο δεν χρειάζεται να είναι μία περίπλοκη έκθεση. Μπορείτε να το ολοκληρώσετε και σε μία μέρα, ακολουθώντας τα κατάλληλα βήματα.
Εσείς τι πιστεύετε πως είναι το πιο σημαντικό βήμα στην δημιουργία ενός πετυχημένου επιχειρηματικού πλάνου για ηλεκτρονικό εμπόριο;
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
cookielawinfo-checbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.