ftiaxno_eshop_2021

Περιεχόμενα

Τι χρειάζεται για να φτιάξω eshop;

Βρισκόμαστε στο 2021 και πλέον η δραστηριοποίηση στο διαδίκτυο θεωρείται επιβεβλημένη για πάρα πολλούς επιχειρηματικούς κλάδους. Οι τεχνολογικές εξελίξεις είναι ραγδαίες επιτρέποντας στους επιχειρηματίες να απευθύνονται σε πολύ πιο ευρύ κοινό, να αυξάνουν τις πωλήσεις τους, αλλά και να μειώνουν σημαντικά το λειτουργικό κόστος τους, αποφέροντας τους έτσι μεγαλύτερα κέρδη. Οι καταναλωτές πλέον, ακόμα και στην Ελλάδα, έχουν εξοικειωθεί σε μεγάλο βαθμό με το ηλεκτρονικό εμπόριο, αντικαθιστώντας πλέον τα παραδοσιακά τους ψώνια, με βόλτες σε διαδικτυακά καταστήματα. Σε πολλές περιπτώσεις η έλλειψη ψηφιακών υποδομών (Eshop, Site, Social Media) μπορεί να κάνει ζημιά στην εικόνα της επιχείρησης και να πληγώσει την αξιοπιστία της.

Η πρόσφατη πανδημία Covid-19 μας έχει δείξει πόσο ευάλωτη μπορεί να είναι η αγορά σε απρόσμενες συνθήκες. Η λειτουργία ενός e-shop μπορεί να εξασφαλίσει την ομαλή συνέχεια των λειτουργιών της επιχείρησής σας, ακόμη και σε πρωτόγνωρες συνθήκες, όπως αυτές που ζούμε, και έτσι να διασφαλίσει την βιωσιμότητα της. Από που όμως ξεκινάμε να φτιάξουμε ένα eshop; ποια είναι τα βήματα που πρέπει να ακολουθήσουμε, και που πρέπει να απευθυνθούμε ώστε να σιγουρευτούμε πως η επένδυση μας θα πιάσει τόπο. Συγκεντρώσαμε εδώ τα απαραίτητα βήματα, και τα ταξινομήσαμε σε χρονολογική σειρά ώστε να μην χρειάζεται να ανακαλύψετε ξανά την Αμερική. 

Πρώτο Βήμα: Business Plan

Μπορεί να φαίνεται αυτονόητο, αλλά όλα ξεκινούν από μία ιδέα. Κατά την εμπειρία μας έχουμε συναντήσει ανθρώπους που απευθύνθηκαν σε μας για κατασκευή eshop, έχοντας μία πολύ γενική ιδέα, αλλά χωρίς να έχουν μελετήσει τα πρακτικά ζητήματα που κρύβονται πίσω από την καινούργια εμπορική δραστηριότητα. Αυτό δυσκολεύει πολύ και την διαδικασία κατασκευής μιας πλατφόρμας κομμένης και ραμμένης στα μέτρα σας, αλλά και τον σχεδιασμό της Digital Marketing στρατηγικής σας. Η δημιουργία ενός E-commerce business plan ή αν προτιμάτε ενός επιχειρηματικού πλάνου ηλεκτρονικού εμπορίου, είναι ένα τρομερό εργαλείο που θα σας εξοικονομήσει σημαντικό χρόνο και ενέργεια από τις καθημερινές λειτουργίες της επιχείρησης σας. Έχοντας έτοιμο ένα τέτοιο πλάνο σας βοηθάει να γνωρίζετε καλύτερα την επιχείρηση σας, τα προϊόντα σας, αλλά και την αγορά στην οποία κινείστε, και διευκολύνει την επικοινωνία με εξωτερικούς παράγοντες, είτε πρόκειται για επενδυτές ή εταιρικούς συνεργάτες (digital agency, κούριερ, προμηθευτές, λογιστές κ.α.), είτε πρόκειται για πελάτες ή υποψήφιους υπαλλήλους. Στις μέρες μας όπου η επιχειρηματική τάση προστάζει να αφήνουμε πίσω οτιδήποτε περιττό, έτσι και το business plan της επιχείρησης μας, πρέπει να είναι συμπαγές, συνοπτικό και να μεταδίδει ξεκάθαρα τις πληροφορίες του. Αν θέλετε να δείτε πως να καταρτίσετε ένα τέτοιο business plan εύκολα πατήστε εδώ.

Δεύτερο βήμα: Επιλογή Digital Agency

Όταν φτιάχνετε το σπίτι των ονείρων σας, η ανάθεση του σε έναν αξιόπιστο μηχανικό ή αρχιτέκτονα ακούγεται αυτονόητη. Το ίδιο ισχύει και στην περίπτωση που θέλετε να φτιάξετε ένα ηλεκτρονικό κατάστημα. Υπάρχουν τόσες επιλογές και παράμετροι που πρέπει να φροντίσετε, που ένας επαγγελματίας του είδους μπορεί να σας λύσει τα χέρια. Εδώ καλό θα είναι να κάνετε κατάλληλη έρευνα, καθώς ένας ακατάλληλος προγραμματιστής θα μπορούσε άθελα του να σας προκαλέσει ζημιά, είτε χρησιμοποιώντας απαρχαιωμένα και δυσλειτουργικά προγράμματα, είτε παρέχοντας σας ελλιπή υποστήριξη κατά την έναρξη και πρώτο διάστημα λειτουργίας του ηλεκτρονικού καταστήματός σας. Οπότε εκτός από το <<χτίσιμο>> των ηλεκτρονικών υποδομών σας, καλό είναι να ζητήσετε από την εταιρεία που θα αναλάβει την εκπόνηση του έργου, να έχει την δυνατότητα υποστήριξης strategic planning, και αντίστοιχη εμπειρία στο ψηφιακό marketing, ώστε να μπορέσει να απογειώσει την επιχείρηση σας. Αλλιώς κινδυνεύετε να κολλήσετε στα ρηχά, και εκτός από πολύ χρόνο, να ξοδέψετε περισσότερα χρήματα στην προσπάθεια ανάκαμψης.

Τρίτο Βήμα: Έδρα και δήλωση στην φίλη μας την Εφορία

Εάν έχετε φυσικό κατάστημα, τότε μπορείτε να το δηλώσετε ως έδρα και για την ηλεκτρονική σας επιχείρηση. Εάν από την άλλη πρόκειται να ιδρύσετε μία καινούργια εταιρεία, τότε αυτή θα χρειάζεται κάπου να έχει και μία φυσική έδρα. Η έδρα αυτή θα χρησιμεύει και ως αποθήκη και χώρος προετοιμασίας για την αποστολή των δεμάτων εάν πρόκειται για ηλεκτρονικό κατάστημα. Εάν από την άλλη σκοπεύετε να προσφέρετε κάποια υπηρεσία, τότε μπορείτε να εξερευνήσετε την περίπτωση να νοικιάσετε ένα γραφείο εντός κάποιου μοντέρνου co-working space, ώστε να γλιτώσετε αρκετά έξοδα. Η λύση αυτή είναι αρκετά δημοφιλής και συνήθως προσφέρουν διάφορα επιπρόσθετα πλεονεκτήματα όπως meeting rooms, που μπορείτε να κλείσετε για συγκεκριμένες ώρες, καλή τοποθεσία, ευκαιρίες networking και άλλα.

Επίσης θα πρέπει να δηλώσετε την επιχείρηση σας στην εφορία. Ο Ιδιοκτήτης θα πρέπει να ασφαλιστεί στο αντίστοιχο ασφαλιστικό ταμείο (ΕΦΚΑ) και να γίνει εγγραφή στο επαγγελματικό επιμελητήριο της περιοχής που είναι δηλωμένη η έδρα. Για να ξεκινήσει η εμπορική δραστηριότητα θα πρέπει να εκδοθεί ΑΦΜ από την αρμόδια ΔΟΥ και να εκδοθεί η βεβαίωση έναρξης της επιχειρηματικής δραστηριότητας. Φυσικά θα χρειαστείτε και ταμειακή μηχανή ή λογισμικό εκτύπωσης παραστατικών. Εάν πάλι διατηρείτε φυσικό κατάστημα, απλώς δηλώνεται τους κατάλληλους ΚΑΔ στην εφορία και είστε έτοιμοι να πραγματοποιήσετε συναλλαγές. Σε κάθε περίπτωση σας προτείνουμε να απευθύνετε μία ερώτηση στον λογιστή σας, ο οποίος γνωρίζει την ξεχωριστή περίπτωση σας καλύτερα και μπορεί να σας καθοδηγήσει εξατομικευμένα και στοχευμένα.

Τέταρτο βήμα: Συνεργασία με εταιρείες Courier και προμηθευτές.

Κατά την διάρκεια του προγραμματισμού της σελίδας του ηλεκτρονικού εμπορίου θα σας ζητήσουμε να επικοινωνήσετε με τους προμηθευτές σας και με κάποια εταιρεία κούριερ, καθώς αυτά θα καθορίσουν κάποιες βασικές λειτουργίες της επιχείρησης όπως ο χρόνος παράδοσης, το κόστος μεταφοράς αλλά και οι τρόποι πληρωμής.

Πέμπτο Βήμα: Τρόποι πληρωμής

Υπάρχουν πολλοί διαθέσιμοι τρόποι που μπορεί να γίνει η πληρωμή σε μία ηλεκτρονική συναλλαγή. Τους χωρίζουμε σε δύο βασικές κατηγορίες: Τις online πληρωμές και τις offline πληρωμές.
Οι online πληρωμές περιλαμβάνουν τις πληρωμές με κάρτες (χρεωστική ή πιστωτική), πληρωμές μέσω πλατφόρμας συναλλαγών όπως το PayPal, και απευθείας πληρωμή μέσω τραπεζικού λογαριασμού με εφαρμογές τύπου e-banking, ενώ μπορείτε να αποφασίσετε να δέχεστε και πληρωμές σε εναλλακτικά νομίσματα και κρυπτονομίσματα τύπου Bitcoin, Ethereum και άλλα.
Οι πιο δημοφιλείς offline μέθοδοι πληρωμών είναι η κατάθεση σε τραπεζικό λογαριασμό, η πληρωμή στο φυσικό σας κατάστημα, (είτε πρόκειται για παραλαβή είτε για απλή πληρωμή) και η αντικαταβολή, την οποία την προσφέρει η εταιρεία κούριερ με την οποία συνεργάζεστε.
Είναι σημαντικό να είστε ανοιχτοί σε όσο το δυνατόν πιο πολλούς τρόπους πληρωμών, καθώς είναι συχνό φαινόμενο αυτό να καθορίσει την επιτυχία μίας πώλησης.

Έκτο Βήμα: Σχέδιο λειτουργικότητας

Είναι σημαντικό να γνωρίζετε πως θα λειτουργεί η επιχείρηση σας μόλις γίνει η εκκίνηση της λειτουργίας του ηλεκτρονικού καταστήματός σας. Να έχετε καταρτίσει ένα πλάνο για το ποιος θα ελέγχει τις παραγγελίες και κάθε πότε, πως θα πακετάρονται και αποστέλλονται τα προϊόντα σας, την εξυπηρέτηση πελατών και να σκεφτείτε τις ανάγκες σας σε ανθρώπινο δυναμικό. Μπορεί να χρειαστεί να προβείτε σε προσλήψεις ή να επενδύσετε στην εκπαίδευση των εργαζομένων σας, ώστε να μπορούν να ανταπεξέλθουν στις καινούργιες αρμοδιότητες.

Έβδομο Βήμα: Θέσπιση στόχων

Θεσπίζοντας συγκεκριμένους στόχους για την απόδοση του ηλεκτρονικού σας καταστήματος, δημιουργείτε μία πυξίδα ώστε να μπορέσετε να επιλέξετε τις κατάλληλες πρακτικές και στρατηγικές marketing, αλλά και ορίζετε και ένα μέτρο σύγκρισης ώστε να μπορέσετε να μετρήσετε την απόδοση σας. Οι στόχοι σας θα πρέπει να έχουν τρία βασικά χαρακτηριστικά. Χρειάζετε να είναι ρεαλιστικοί, καθώς εάν θέσετε εξαρχής μη ρεαλιστικούς στόχους κινδυνεύετε και να απογοητευτείτε αλλά και να οδηγηθείτε σε λάθος επενδύσεις. Επιπλέον θα πρέπει να είναι μετρήσιμοι. Ένας στόχος για αύξηση πωλήσεων, δείχνει μεν την πρόθεση, αλλά δεν είναι πολύ βοηθητικός για την στρατηγική σας. Αντίθετα εάν θέσετε τον στόχο σας να αυξήσετε τις πωλήσεις σας κατά 10%, έχετε κάτι πολύ συγκεκριμένο με το οποίο να δουλέψετε, και οδηγούμαστε στο τρίτο χαρακτηριστικό που οφείλει να πληρεί ένας στόχος, και αυτό είναι να έχει συγκεκριμένο χρονικό όριο. Άρα στο παράδειγμα μας θα λέγαμε πως ο στόχος είναι να αυξηθούν οι πωλήσεις σας κατά 10% εντός του επόμενου 6μήνου. Τώρα είναι αρκετά ξεκάθαρο στην ομάδα που θα δημιουργήσει την στρατηγική marketing ποιες μεθόδους να ακολουθήσει.

Όγδοο Βήμα: Εκπόνηση σχεδίου Marketing

Ένα καινούργιο κατάστημα είτε πρόκειται για ηλεκτρονικό, είτε για φυσικό, θα χρειαστεί να περάσει ένα εύλογο χρονικό διάστημα έως ότου το γνωρίσουν οι καταναλωτές, να αναπτύξει αξιοπιστία και να αρχίσει να λειτουργεί ικανοποιητικά. Μέσω του στρατηγικού Digital Marketing επιτυγχάνουμε να μειώσουμε σημαντικά αυτόν τον χρόνο και να φέρουμε άμεσα αποτελέσματα εκεί που μετράει. Μέσω ενός ολοκληρωμένου σχεδίου Marketing 360°, έχουμε την δυνατότητα μέσα σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα να πετύχουμε μεγάλη επισκεψιμότητα στην σελίδα μας, από καταναλωτές που έχουν ήδη δείξει ενδιαφέρον για προϊόντα αντίστοιχα με τα δικά μας, και έχοντας το κατάλληλο user experience να πετύχουμε να μετατρέψουμε τις επισκέψεις σε πωλήσεις (conversion).

Οργανικά αποτελέσματα

Αρχικά είναι πολύ σημαντικό το ηλεκτρονικό σας κατάστημα να είναι χτισμένο σωστά, να είναι ελαφρύ και η πλοήγηση να είναι γρήγορη και ευχάριστη. Οι αλγόριθμοι των μηχανών αναζήτησης έχουν γίνει πλέον πολύ έξυπνοι, και αξιολογούν τις σελίδες από την οπτική ματιά του τελικού χρήστη. Το περιεχόμενο είναι ο βασιλιάς μας λέει η Google από το 2008 και εμείς επιμένουμε να το μεταφέρουμε στους πελάτες μας. Κείμενα, άρθρα, εικόνες, βίντεο, και οτιδήποτε τραβάει το ενδιαφέρον του επισκέπτη και τον κάνει να επισκέπτεται πολλές φορές την σελίδα του ηλεκτρονικού καταστήματός μας, μας ανεβάζει στα μάτια των μηχανών αναζήτησης αλλά και στο σύστημα ranking, για να γίνουμε και λίγο τεχνικοί. Τα site κοινωνικής δικτύωσης είναι επίσης ένας πολύ καλός τόπος για να έρθουν οι καταναλωτές και πελάτες σε πιο προσωπική επαφή με την επιχείρηση σας, αλλά και να αυξήσετε τις πωλήσεις σας μέσω του word of mouth. Θέλει προσοχή καθώς δεν είναι όλα τα κοινωνικά δίκτυα κατάλληλα για όλες τις επιχειρήσεις, οπότε προσπαθούμε να ταιριάξουμε το μοναδικό σας προϊόν και την εμπειρία που προσφέρετε στα πιο κατάλληλα κανάλια προώθησης. Το SEO για eshop χρειάζεται ένα συνεπές και οργανωμένο πλάνο υλοποίησης το οποίο είναι πάντα ανάλογο του ανταγωνισμού.

Digital advertising

Πέραν της οργανικής αναρρίχησης στις μηχανές αναζήτησης έχουμε και την δυνατότητα να δημιουργήσουμε κίνηση μέσω πληρωμένων και στοχευμένων marketing campaigns. Και εδώ οι δυνατότητες είναι πάρα πολλές, και καλούμαστε να διαλέξουμε ένα μείγμα αυτών που θα ταιριάζει καλύτερα με το προϊόν ή υπηρεσία που προσφέρουμε. Έχουμε την δυνατότητα να φτιάξουμε banner ads, να κάνουμε SEM, δηλαδή διαφήμιση στα αποτελέσματα αναζήτησης δημοφιλών search engines, διαφημίσεις στα social media, καταχώρηση σε δημοφιλή και σχετικά με το προϊόν σας marketplaces, video marketing και άλλα πολλά.
Όπως καταλαβαίνετε οι δυνατότητες και οι πιθανότητες είναι ατελείωτες ώστε να ταιριάξετε και να μπορέσετε να δημιουργήσετε το κατάλληλο marketing mix που ταιριάζει γάντι στην επιχείρηση αλλά και το budget σας. Δείτε εδώ μερικές από τις δυνατότητες που προσφέρουμε ως μέρος της ολοκληρωμένης διαχείρισης του ψηφιακού Μάρκετινγκ σας.

Ένατο Βήμα: Παρακολούθηση και αναπροσαρμογή

Ωραία, τώρα έχουμε κάνει όλα τα βήματα που χρειαζόντουσαν, το κατάστημα μας δουλεύει ικανοποιητικά, και οι πωλήσεις έχουν σταθερή ή και ανοδική πορεία. Αυτό σημαίνει ότι δεν χρειάζεται να ασχοληθούμε άλλο;
Ο χώρος του διαδικτύου και του ηλεκτρονικού εμπορίου είναι ένας εξαιρετικά δυναμικός και ευμετάβλητος χώρος. Η αλήθεια είναι πως τα τελευταία χρόνια έχει παρατηρηθεί μία σχετική σταθεροποίηση, όμως και πάλι τα πράγματα εξελίσσονται με ταχύτατους ρυθμούς. Αυτό μας προσφέρει πολλές ευκαιρίες, αλλά και κινδύνους παράλληλα. Είναι σημαντικό να κατανοήσουμε πως κάτι που έχει δουλέψει καλά για μας (ή για κάποιον ανταγωνιστή μας) μία φορά, δεν υπάρχει εγγύηση ότι θα ξαναδουλέψει με τον ίδιο αποδοτικό τρόπο στο μέλλον. Για αυτό καλό είναι να συμβουλεύεστε κάποιον ειδικό που έχει μεγαλύτερη εμπειρία και αντίληψη της αγοράς και παρακολουθεί στενά τα δρώμενα, ώστε να σας κρατήσει ένα βήμα μπροστά από τις εξελίξεις.
Ταυτόχρονα όμως μας παρουσιάζεται και μία τεράστια ευκαιρία, να εκμεταλευτούμε κάποια καινούργια τάση ή δυνατότητα ώστε να ξεφύγουμε μπροστά από τον ανταγωνισμό με σχετικά μικρό κόστος και σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα. Οι εταιρείες οι οποίες καταφέρνουν να ξεχωρίσουν, αποκτούν κύρος και αξιοπιστία, επιτρέποντας τους να χρειάζονται λιγότερη προώθηση και να απολαμβάνουν μεγαλύτερα κέρδη σε βάθος χρόνου.

Σχεδιάζουμε και αναπτύσσουμε ηλεκτρονικά καταστήματα από το 2007

Κατασκευή Eshop
Σχεδιάζουμε και αναπτύσσουμε ηλεκτρονικά καταστήματα από το 2007

Σχετικά Άρθρα